Voorwaarden


ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR DIENSTVERLENING
van Soet Business Support, gevestigd en kantoorhoudende te Capelle aan den IJssel, hierna te noemen de gebruiker.

Artikel 1. Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: - gebruiker: de gebruiker van de algemene voorwaarden; - opdrachtgever: de wederpartij van gebruiker.

Artikel 2. Toepasselijkheid van deze voorwaarden
1. Deze voorwaarden gelden voor iedere aanbieding en overeenkomst tussen de gebruiker en een opdrachtgever waarop de gebruiker deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met de gebruiker, voor de uitvoering waarvan van de hulp van derden gebruik wordt gemaakt.

Artikel 3. Offertes
1. De door gebruiker gemaakte offertes zijn vrijblijvend; zij zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij anders is aangegeven. De gebruiker is slechts aan de offertes gebonden indien de aanvaarding hiervan door de wederpartij schriftelijk binnen 30 dagen of de hiervan afwijkende overeengekomen termijn wordt bevestigd.
2. De prijzen in de genoemde offertes zijn exclusief BTW, tenzij anders is aangegeven.

Artikel 4. Uitvoering van de overeenkomst
1. De gebruiker heeft het recht, indien en voor zover een goede uitvoering van de overeenkomst dit vereist, bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden.
2. De opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens, waarvan de gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan de opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan de gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan de gebruiker zijn verstrekt, heeft de gebruiker het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de gebruikelijke tarieven aan de opdrachtgever in rekening te brengen.
3. De gebruiker is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook, doordat de gebruiker is uitgegaan van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens, tenzij deze onjuistheid of onvolledigheid voor haar kenbaar behoorde te zijn.
4. Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in fasen zal worden uitgevoerd, kan de gebruiker de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd.

Artikel 5. Contractsduur; uitvoeringstermijn
1. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij tussen partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
2. Is binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van de uitvoeringstermijn dient de opdrachtgever de gebruiker derhalve eerst schriftelijk in gebreke te stellen.

Artikel 6. Wijziging van de overeenkomst
1. Partijen zullen, indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aanpassen.
2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. De gebruiker zal de opdrachtgever zo spoedig mogelijk hiervan op de hoogte stellen.
3. Indien de wijziging van respectievelijk de aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, zal de gebruiker de opdrachtgever hierover tevoren inlichten.
4. Indien een vast honorarium is overeengekomen, zal de gebruiker daarbij aangeven in hoeverre de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
5. De gebruiker zal in afwijking van lid 3 geen meerkosten in rekening brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan haar zijn toe te rekenen.

Artikel 7. Geheimhouding
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. De informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit uit de aard van de informatie voortvloeit.

Artikel 8. Intellectuele eigendom
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 7 van deze voorwaarden behoudt de gebruiker zich de rechten en bevoegdheden voor die haar op grond van de Auteurswet toekomen.
2. Alle door de gebruiker verstrekte stukken, zoals rapporten, adviezen, ontwerpen, schetsen, tekeningen, software enz., zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door de opdrachtgever en mogen niet door hem zonder voorafgaande toestemming van de gebruiker worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht.
3. De gebruiker behoudt tevens het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden verkregen kennis voor andere doeleinden aan te wenden, voor zover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht.

Artikel 9. Opzegging
Beide partijen kunnen te allen tijde de overeenkomst opzeggen, doch steeds schriftelijk én met inachtneming van een opzegtermijn van tenminste twee weken.

Artikel 10. Ontbinding van de overeenkomst
1. De vorderingen van de gebruiker op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar in de volgende gevallen: - indien na het sluiten van de overeenkomst aan de gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden de gebruiker goede grond geven te vrezen dat de opdrachtgever niet aan zijn verplichtingen zal voldoen; - indien de door de gebruiker aan de opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst voor de nakoming gevraagde zekerheid uitblijft dan wel onvoldoende is.
2. De gebruiker is in de onder lid 1 genoemde gevallen bevoegd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten dan wel tot ontbinding van de overeenkomst over te gaan, onverminderd het recht van de gebruiker schadevergoeding te vorderen.

Artikel 11. Gebreken; klachttermijnen
1. Klachten over de verrichte werkzaamheden dienen door de opdrachtgever binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk aan de gebruiker te worden gemeld.
2. Indien de klacht gegrond is, zal de gebruiker de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient door de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te worden gemaakt.
3. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal de gebruiker slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 15.

Artikel 12. Honorarium
1. Het honorarium en de eventuele kostenramingen zijn steeds exclusief BTW.
2. Bij opdrachten met een looptijd van meer dan één maand zullen het verschuldigde honorarium en de eventuele kosten maandelijks in rekening worden gebracht.
3. Indien de gebruiker met de opdrachtgever een vast honorarium of tarief overeenkomt, is de gebruiker niettemin gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of tarief. De gebruiker mag prijsstijgingen doorberekenen, indien de gebruiker kan aantonen dat zich tussen het moment van aanbieding en levering significante prijswijzigingen hebben voorgedaan ten aanzien van bijvoorbeeld lonen.
4. Indien geen vast honorarium is overeengekomen, zal dat worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het wordt dan berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van de gebruiker, geldende voor de periode waarin de werkzaamheden worden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen.

Artikel 13. Betaling
1. De betaling dient, tenzij anders is overeengekomen, te geschieden binnen 14 dagen na de factuurdatum op een door de gebruiker aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd.
2. Na het verstrijken van de 14 dagen respectievelijk van de overeengekomen termijn, is de opdrachtgever in verzuim; de opdrachtgever is vanaf het moment van verzuim over het opeisbare bedrag de wettelijke rente verschuldigd.
3. In geval van liquidatie, faillissement of surseance van betaling van de opdrachtgever zullen de vorderingen van de gebruiker en de verplichtingen van de opdrachtgever jegens de gebruiker onmiddellijk opeisbaar zijn.
4. De door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds in de eerste plaats ter afdoening van alle verschuldigde rente en kosten, en daarna van de langst openstaande opeisbare facturen, zelfs al vermeldt de opdrachtgever, dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.

Artikel 14. Incassokosten
Is de opdrachtgever in gebreke of in verzuim met het nakomen van één of meer van zijn verplichtingen, dan komen de kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. De opdrachtgever is dan verschuldigd:
- over de eerste € 2.500,- 15% met een minimum van € 40,-
- over het meerdere tot € 5.000,- 10%
- over het meerdere tot € 10.000,- 5%
- over het meerdere tot € 200.000,- 1%
- over het meerdere 0,5% tot een maximum van € 6.775,-

Artikel 15. Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van de gebruiker is steeds beperkt tot tweemaal de factuurwaarde van dat gedeelte van de opdracht waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
2. In afwijking van hetgeen in lid 1 is bepaald, wordt bij een opdracht met een langere looptijd dan zes maanden, de aansprakelijkheid verder beperkt tot het over de laatste zes maanden verschuldigde honorariumgedeelte.
3. De in deze voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van de gebruiker.
4. De gebruiker is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade.

Artikel 16. Overmacht
1. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en rechtspraak wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop de gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor de gebruiker niet in staat is haar verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van de gebruiker zijn daaronder begrepen.
2. De gebruiker behoudt zich het recht voor zich op overmacht te beroepen, indien de omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert, intreedt nadat de gebruiker haar verbintenis had moeten nakomen.
3. Tijdens overmacht worden de verplichtingen van de gebruiker opgeschort. Indien de periode waarin door overmacht nakoming van de verplichtingen door de gebruiker niet mogelijk is, langer duurt dan 2 maanden zijn beide partijen bevoegd de overeenkomst te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
4. Indien de gebruiker bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen is zij gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. het uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betrof het een afzonderlijk contract. Het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel moet dan wèl een zelfstandige waarde hebben.

Artikel 17. Geschillenbeslechting
De rechter binnen het rechtsgebied waar de gebruiker woonplaats heeft is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de kantonrechter bevoegd is. Niettemin heeft de gebruiker het recht haar wederpartij te dagvaarden voor de volgens de wet bevoegde rechter.

Artikel 18. Toepasselijk recht
Het Nederlands recht is steeds van toepassing.

Artikel 19. Wijziging en vindplaats van de voorwaarden
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel te Rotterdam onder nummer 29047962. Van toepassing is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde van het totstandkomen van de onderhavige aanbieding resp. overeenkomst.